AKCE: Pořiďte si vyvýšený záhon nebo pískoviště se slevou až 15 %

Jak naplánovat svatbu - rady a tipy od profesionálů

nahledovy-svatebni-cedule

Každý chce mít svůj svatební den naprosto ideální. S blížícím se dnem D vás ale čeká spoustu příprav hned na několik týdnů. Pokud chcete výrazně ušetřit, tak si svatbu naplánujte sami. Věříme, že to zvládnete.

V tomto článku se podíváme na několik rad a tipů od profesionálních svatebních managerů, kteří nám nasdíleli své znalosti a zkušenosti, aby pomohli snížit stres a usnadnili proces plánování svatby.

Obsah

Časový harmonogram pro plánování svatby

Svatební manažerka Hana doporučuje. “Svatbu začínejte vždy svatebním obřadem, odpadne vám starost, co s hosty před obřadem, kdy jste jistě velice nervózní z nadcházející situace. Vyhovuje to i většině hostů, kteří tak mají jasný časový bod, kterému každý jasně rozumí.”

Při plánování svatebního harmonogramu jsou nejdůležitější tyto body. 

  • Vždy se odpíchněte od pevně daného časového bodu. Ve většině případů se samozřejmě jedná o svatební obřad.
  • Mějte, co nejvíce věcí připravených dopředu - například výzdobu svatebního místa, dárečky i zajištění odvozu svatebčanů.
  • Poproste pár lidí z okolí, aby vám při organizaci pomáhali - nejlépe, aby každá osoba měla na starost jeden časový úsek z checklistu.
  • Mějte na svatbě zábavné koutky (populární jsou například svatební fotokoutky nebo prostor pro venkovní zábavu apod.) - ve většině případů chodí novomanželé s fotografem počas svatebního veselí nafotit krásné památeční svatební fotografie. V té chvíli se hodí mít pro svatebčany nachystáno něco pro zábavu.

Ukázkový checklist pro svatbu

10:00

Svatební obřad

10:30 

Blahopřání novomanželům

11:00

Házení svatební kytice

11:10

Skupinové focení

12:30

Oběd

14:00

Krájení svatebního dortu (a další tradice)

15:00

Focení novomanželů

17:00

První novomanželský tanec

17:30

Volná zábava

18:30

Raut

20:00

Volná zábava a diskotéka

 

svatebni-dort   svatebni-jmenovky

Už jste slyšeli o svatební aplikaci?

Nebojte se využít výdobytků moderní doby. Existuje hned několik svatebních aplikací i webových svatebních plánovačů, které vám organizaci značně ulehčí. V těchto nástrojích hravě vytvoříte seznam potenciálních hostů, budete sledovat jednotlivé úkoly, hlídat rozpočet a celkově se aplikace stane vaší pravou rukou a zároveň svatebním manažerem.

Zvolte si rozpočet na svatbu

  1. V první řadě si udělejte důkladný průzkum cen jednotlivých služeb a produktů.
  2. Zjistěte si, kolik peněz můžete do svatby reálně dát. Mnoho svatebních koordinátorů rovněž doporučuje se přímo zeptat lidí okolo (může se jednat o rodiče, prarodiče), kolik jsou ochotni na svatbu přispět.
  3. Prioritizujte - důkladně si promyslete, co je na vaší svatbě nejdůležitější a za co chcete nejvíce utratit a začněte s počítáním vždy od těchto položek.
  4. Pokuste se co nejvíce ušetřit - skvěle se dá ušetřit například na svatebních dekoracích a květinách - ty hravě vyrobíte s pár přáteli svépomocí. Na DIY svatební dekoraci stolu, se podívejte v jednom z našich minulých článků. Květiny rovněž vybírejte sezónní - výrazně tak ušetříte za přírodní výzdobu.
  5. Pravidelně sledujte své výdaje, aby vás nic nepřekvapilo. Ujistěte se, že jde vše podle plánu a případně hledejte alternativy, kde ušetřit při jeho případném nedodržení.
  6. Vždy si nechte menší rezervu na nepředvídané výdaje. Doporučuje se zhruba 10 % z celkového rozpočtu. 

Jak vybrat dokonalé svatební místo?

Každý mi dá za pravdu, že výběr svatebního místa je zásadní. 

Na co se při výběru svatebního místa zaměřit?

  •  Dostatek prostoru - do sálu, kde bude hostina, by se měli vejít všichni hosté. Zároveň myslete i na tanec a volnou zábavu.
  • Hlídejte si rozpočet - cena za svatební místo se může v různých destinacích výrazně lišit. Vybírejte pečlivě a podle svých možností. Pokud vás ale nějaké místo doslova okouzlí svým geniem loci, pak rozhodně neváhejte ani minutu.
  • Dostatečné vybavení - v současnosti je velký trend uspořádat svatbu na netradičních místech - například továrny, stodoly, opuštěné farmy, vinice. Ujistěte se, že místo má veškeré potřebné vybavení od nábytku, přes osvětlení až po dostatek elektrických zásuvek. Budete se možná divit, ale nedostatek zásuvek patří k častým problémům na svatbě. Jednoduše se na tyto drobnosti nemyslí dopředu.

Rok 2024 - usnadní vám to?

Pokud se ale budete držet letošního minimalistického trendu mikro svateb, tak bude výběr místa velice jednoduchý. Tyto svatby většinou probíhají na louce, letní zahrádce, doma nebo na chatě. Komornější prostředí vytváří neopakovatelnou intimní atmosféru a spousta nevěst si vychvaluje i to, že díky známému prostředí byly méně ve stresu.

Průvodce výběrem svatebních šatů

V první řadě si musíte určit, jaký svatební styl zvolíte. Luxusní klasická svatba vyžaduje elegantnější šaty. Svatby v rustikálním či vintage stylu mnohdy dbají na doplňky (například folklorní prvky). Zahradní nebo boho svatbě zase sluší jednoduchost. V tom případě byste mohli i značně ušetřit za svatební šaty. Kromě toho, že byste měli myslet na váš styl, tak samozřejmě berte v potaz celkovou atmosféru svatby a zejména roční období. Zimní svatbu si v lehkých krajkových šatech nijak neužijete a naopak letní parno příliš nenahrává těžkým svatebním šatům z taftu nebo sametu.

Svatební pozvánky a oznámení přesně ve vašem duchu

Svatební pozvánky a oznámení jsou první vlaštovkou toho, jak bude vaše svatba snů vypadat, dejte si na ní proto záležet.

Na co nezapomenout při rozesílání pozvánky/oznámení:

  • Vyberte ten správný vzhled - měl by přesně reflektovat svatbu. Elegantní papír s pozlaceným písmem je typický pro klasickou svatbu, výběr přírodního papíru svědčí o rustikální přírodní svatbě a květinový design (často se objevuje motiv lučního kvítí nebo boho věnce) vám janě řekne, že vás čeká romantická svatba v přírodě.
  • Nezapomeňte na faktické údaje jako je jméno obou budoucích novomanželů.
  • Pozvánka na svatební hostinu by měla být přiložena k oznámení, neměla by být součástí svatebního oznámení. Proč? Ušetří vám to případné nedorozumění, ke kterému při takovém množství zásilek dojde velice snadno.
  • Dejte si záležet na textu - chcete tipy na texty na svatební pozvánky? Přečtěte si jeden z našich předchozích článků, který jistě dobře poradí.

svatebni-pozvanky   svatebni-prani

Jak vybrat svatební prsteny?

Při výběru svatebních prstenů musíte myslet zejména na to, že tento prsten budete nosit každý den. Měl by se tedy hodit k vám a vašemu osobnímu módnímu stylu. Vždy raději volíme jednodušší variantu, kterou můžete nosit kdykoliv a kdekoliv. Kromě designu byste se ale měli zaměřit i na materiál. Nezapomeňte ani na stylové podložky na prstýnky, které budou důstojným doplňkem vaší svatby.

Jaké varianty jsou dnes populární

  • Klasické prsteny z kovu - oblíbené jsou stále zlaté a stříbrné prsteny. 
  • Prsteny z chirurgické oceli - jsou určeny převážně pro nenáročné jedince. Výhodou je ve většině případů možnost i netradičního designu.
  • Dřevěné prsteny - spousta lidí volí nadčasový a přírodní materiál, jakým je dřevo. Buďte originální!
  • Prsteny z minerálních kamenů - prodávají se většinou v kombinaci se dřevem nebo ocelí. Výběr minerálu pak již záleží na vás.

Jakou zvolit tloušťku a šířku?

Máte raději jednodušší design? Tenčí a méně široký prsten je pro vás ideální volbou. Pokud ale chcete ukázat ornamenty a malé detaily, poohlédněte se spíše po masivnějším kousku. Spousta párů rovněž preferuje kombinaci. Pro muže se volí silnější prsten, drobným ženským prstům zase sluší jemnější varianty.

podlozky-na-prstynky   svatebni-podlozka-na-prstynky

Zorganizujte svatební obřad i hostinu na jedničku! S námi to zvládnete

Pokud jste již na nějaké svatbě byli, tak jistě víte, že chaos často vládne při obřadu a následně i při svatební hostině. Chcete se vyhnout halasnému pokřikování svědků na hosty a vše harmonicky sladit? Držte se následujících pokynů.

  • Vše důkladně vykomunikujte na všech kanálech a to včetně e-mailu, pošty ale i v osobní komunikaci.
  • Časový harmonogram mějte hned na několika místech na svatbě, aby ho hosté měli stále na očích. Umístěte jej například na místo obřadu, ale klidně i parkoviště. 
  • Pověřte několik osob, které budou nenápadně organizovat a ukazovat cestu svatebním hostům. Nikdy to nenechávejte jen na jednom člověku.
  • Uvítací, organizační svatební cedule mohou být i stylovou svatební dekorací. Rozmístěte je všude tam, kde to shledáváte potřebným.
  • Spoustu organizování a času ušetříte tím, pokud na svatbě zvolíte možnost samoobslužného rautu. O starší účastníky svatby se jistě rády postarají například družičky.
  • Výborným řešením je i moderátor (a klidně i DJ v jedné osobě).

svatebni-cedule   uvitaci-tabule

Důkladný výběr svatebních dodavatelů je zásadní

Výběr svatebních dodavatelů, jako je fotograf, vizážistka a hudební doprovod, je zásadní, protože tyto služby přispívají k celkové atmosféře a úspěchu vaší svatby. Z vlastních zkušeností vřele doporučujeme si o daných dodavatelích zjistit co nejvíce informací a důkladně přečíst recenze. Profesionální přístup a spolehlivost je první věc, na kterou při výběru klaďte ten největší důraz a prioritu.

Svatební fotograf - každý svatební fotograf preferuje něco jiného. Vyberte proto takového, který vám nejvíce vyhovuje. Někteří fotografové se zaměřují na portrétové focení novomanželů, výsledkem jsou pak krásné svatební fotografie, mnozí se snaží zachytit všechny osoby zúčastněné na svatbě a jiní dávají přednost netradičním momentkám.

Svatební catering řešte, co nejdříve. Nejlépe hned po výběru svatebního místa. Někdo dává přednost klasickému obědovému menu a následné večeři. Vedle nešlápnete ani výběrem teplého i studeného bufetu, jenž je k dispozici po celou dobu trvání svatby. Raut vám kompletně zařídí některé cateringové společnosti včetně zapůjčení nádob.  

Hudba na svatbu - zde důležitou roli hraje právě rozpočet. V případě živé hudby počítejte s vyšší finanční zátěží. Spoustu lidí tedy volí levnější alternativu - DJ například z řad přátel (u podobně zvoleného doprovodu si navíc můžete být jistí spolehlivostí) nebo svatebního DJ, který již má u sebe atraktivní svatební playlist.

Svatební make-up a účes - vizážista se dá nahradit zřejmě nejlépe, opět ale doporučujeme si zajistit v první řadě někoho, kdo je znám svým profesionálním přístupem a striktním dodržováním termínů. 

Aktuální svatební trendy pro rok 2024

Zatímco roku 2023 vévodily tzv. terracota svatby, letos je trend zase trochu jinde. Prim v roce 2024 hrají tzv. mikrosvatby nebo svatby doma na zahradě. Rovněž i s barvou se můžete lehce odvázat, sladěné družičky letos rozhodně nejsou trendy. Letí různobarevnost, vévodit bude netradičně žlutá, smaragdově zelená i oranžová barva.

Den D je tady! Na co nezapomenout

  • Ještě den před svatbou zkontrolujte veškeré detaily s dodavateli.
  • Ujistěte se, že máte veškeré svatební doplňky, šaty i obutí vyčištěno a připraveno.
  • Sledujte čas a pravidelně se ujišťujte, že časový harmonogram probíhá přesně podle vašeho plánu.
  • Zajistěte, aby všechny důležité věci včetně klíčů, mobilů byly hned po ruce (nejlépe u nějaké družičky, případně svědka).
  • Domluvte se s družičkami, aby vám pravidelně počas dne nosily jídlo a pití. Možná se to zdá až k nevíře, ale důsledkem stresu až 9 z 10 nevěst přiznává, že se na své svatbě ani nenajedly a nenapily, což jim výrazně ubralo energii.
  • Užijte si každý moment! Svatba je zážitek na celý život a vzpomínky vám nikdy nikdo nevezme.

Naplánovat svatbu jistě zvládnete levou zadní. Samozřejmě, že si většina nevěst přeje, aby bylo vše dokonalé a organizačně zvládnuté, ale také vám spousta lidí potvrdí, že nejdůležitější na celé svatbě jsou právě lidé a celková atmosféra. Hlavně si svůj den užijte a buďte sví. Držíme vám palce a přejeme, abyste do nové etapy vašeho života vykročili pravou nohou!

Související články